Anne og Birte forener faglighed og erfaring

Anne og Birte

Recovery, peer-undervisning og ligestillet støtte. Lyder det svært tilgængeligt? Det er det ikke – og måske er det noget for dig?

Mange af os er i kontakt med mennesker, der er eller har været berørt af psykiske problemer – på arbejdet og privat. På Recovery-skolen i Center for Mestring kan man blive klogere på, hvordan man kan leve godt med sig selv, selv om man har en psykisk sårbarhed. Som professionel med andre fagligheder kan man få større indblik i hverdagen for mennesker med psykisk sårbarhed.
Som noget helt unikt foregår undervisningen på Recovery-skolen i et tæt samspil mellem fagligt uddannede og undervisere, der selv har psykisk sygdom i bagagen.

En kort ordforklaring, inden vi går videre

Ordet Recovery er lånt fra engelsk og dækker over, hvordan man kan komme sig helt eller delvist fra psykisk sygdom. Recovery handler derfor om at kunne skabe en meningsfyldt tilværelse, hvor man kan mestre sit liv.
Titlen peer-underviser dækker over, at underviseren selv har haft de problemer inde på livet, der undervises i.

Værdien af egne erfaringer

Mød Anne Bruhn-Houen og Birte Juul Pedersen. Anne er den fagprofessionelle underviser. Birte er peer-underviser. Men i undervisningen er deres faglighed ligestillet. Det giver ekstra værdi, mener de.

– Kursisterne siger, at det gør en forskel at høre fra nogen, der selv har erfaringerne. De siger, at det er med til at give dem håb for deres egen situation, fortæller Birte Juul Pedersen.
Selv har hun været gennem en mangeårig periode med psykisk sårbarhed, inden hun i 2015 uddannede sig til peer-underviser i et 12-ugers forløb.

– De hårdeste 12 uger i mit liv, men også der, hvor mit sygdomsforløb blev vendt til at være noget, andre kan bruge, siger hun.

Højner kvaliteten

Anne Bruhn-Houen er tovholder for ’Projekt Peers - Ligestillet Støtte’ i Viborg Kommune og er også én af underviserne på Recovery-skolens i alt 13 peer-undervisningskurser i foråret 2017.

– Det højner kvaliteten, at vi underviser på lige vilkår. Vi tilrettelægger undervisningens indhold sammen – i sidste ende også sammen med kursisterne, fortæller hun.

– Derfor ved vi aldrig helt, hvor vi ender på kurserne, for det afhænger også af, hvad kursisterne selv byder ind med. Det ideelle hold består af borgere med eller uden psykisk sårbarhed, pårørende, fagprofessionelle og almindeligt interesserede. Undervisningen handler om det, der optager dem, der er med – og derfor giver det mening, slutter Anne Bruhn-Houen.

Sidst opdateret: 09.02.2017